Madhurima Rigtrup - "hvem er den elskede?"

Madhurima Rigtrup – underviser, spirituel lærer og forfatter til bogen "Det Intelligente Hjerte". Du kan møde Madhurima på højskolekursus 2, 2019 hvor hun er del af lærer-teamet.
Hvad bidrager du med på sommerhøjskolen?
Jeg vil bevæge mig ind igennem de forskellige dimensioner af hjertet og kærligheden. Vi kan kigge ind mod essensen, samtidig med at vi ser meget konkret på hvordan kærligheden så lever når vi mennesker relaterer til hinanden.
Jeg taler ud fra det perspektiv hvor kærligheden er omdrejningspunkt i tilværelsen. I det lys vil trinene på den spirituelle vej især dreje sig om kærlighedens og hengivenhedens aspekter.
Vi sidder nu og taler løseligt i forvejen om temaer vi vil udforske på højskolen, men det bliver først rigtig til, når jeg sidder med gruppen og den har kaldt ind hvad der nu skal kaldes ind...
"Når vi søger kærligheden, hvad er det så egentlig dybest set vi prøver at få ind i vores liv?"
Hvis det giver sig, kan du måske også lytte ind i det at nogle af dem, der kommer på et højskolekursus, også tænker på det som et sted de måske kunne finde en kæreste. Og det er måske også omtrent det bedste sted... i hvert fald hvis indfaldsvinklen er venskab mere end scoring...
Ja nemlig. Også på den måde tror jeg det passer godt på en højskole at tale ind i de dybere dimensioner af hjertet og kærligheden, og undersøge hvad det egentlig er vi søger når vi søger kærligheden? Hvad er det vi dybest set prøver at få ind i vores liv? Hvad er det i vores eget hjerte, vi ønsker så meget kontakt med? Og så selvfølgelig, som unge mennesker og i det hele taget som levende mennesker, så drejer det sig om at blive opmærksom på hvordan kærligheden kan bevæge sig dybere ind i kroppen og udtrykke sig som følelses-energi og som seksuel energi som er i svingning med kærlighedens rene frigørende impuls.
For mig er kærligheden udtryk for ophør af en grundlæggende følelse af at være et adskilt individ. Så det essentielle flow i kærligheden er, at man får en enheds-agtig oplevelse, en følelse af at man ikke længere bare er et isoleret og adskilt individ. Det er jo derfor at kærligheden er så tiltrækkende, fordi det søger vi jo hele tiden: en forløsning for den spænding det er at være et isoleret adskilt væsen. Det er også derfor, når man så møder nogen som man føler dyb kærlighed til eller bliver forelsket i, så håber man ubevidst på at blive forløst fra den spænding.
Så er der jo mange lag i det håb: hvordan det kan indfries, hvordan det ikke kan indfries, osv. Jeg kan huske, hvordan jeg som ung begyndte at opdage nogle af de lag og dybder. Først blev jeg meget antændt gennem mit møde med min lærer Bhagwan (senere kendt som Osho, red.) og feltet omkring ham, og så begyndte jeg at opdage at den elskede ikke var Bhagwan kun, at der var en stor åbning ind til et rum hvor jeg lyttede fra et nyt sted "hvem er den elskede egentlig", Det er en følelse af at tilværelsen bliver større på en måde man slet ikke vidste var muligt. Hvem er den elskede, hvem er det jeg elsker så meget? Det er jo på en måde det samme som når nogle spirituelle traditioner spørger "hvem er jeg", men for mig har rejsen bare været ind gennem kærligheden: "hvem er den elskede?"
Derfor har jeg også været meget optaget af: forskellen på den her vej ind gennem kærligheden som vi måske kan kalde den bhakti-orienterede tilgang, eller hjerte/devotion vejen, og så en mere, ja, bevidstheds-orienteret spiritualitet, som vi måske kan kalde mindfulness-vejen. Med mindfulness-kulturen og meget der er inspireret af buddhismen, synes jeg det er kendetegnende at man ikke taler så meget om kærlighed. Mange steder taler man meget om compassion - som helt sikkert også er noget der opstår og gror naturligt når man kommer i kontakt med sin sande natur - en medfølelse som ligesom transcenderer det personlige. Men kærligheden som en vej - den er der jo mere i fx Sufi traditionen og den kristne mystik, hvor hengivenheden til det højeste er meget mere primær end den bevidsthedsorienterede meditations-praksis.
"...kærligheden kommer først ind i vores liv som en følelse - men så har vi mulighed for at opdage lag på lag af noget meget større..."
Det giver masser af mening. I øvrigt er det meget sjovt at Erik (som også underviser på højskolen) som er min Vajrayana lærer lige præcis har insisteret på i de seneste år at han ikke længere vil bruge oversættelsen "compassion", han vil kun tale om "kærlighed". Jeg tror han vil sige det sådan at compassion giver en for teknisk eller overfladisk oversættelse af de impulser der egentlig ligger i Vajrayana omkring disseher ting. Så jeg tror at han er ude efter noget af det samme som dig. Ordet med-følelse - at man skal blive opmærksom på hvad den anden føler og om muligt finde en eller anden form for lindring eller hjælp ... det bliver forholdsvis snævret ind til at gøre godt i forhold til der hvor den anden allerede er... i stedet for at frem-elske - at blive til sammen, at blive til noget/sig selv SAMMEN MED den anden, ikke...
Jamen fuldstændig klart! Det hænger jo også rigtig godt sammen med det med adskillelsen, for selv hvis man står i en venlig overskuds-position, så ligger der en rest af udvendighed. Og så er det som du siger... så snart man indtager en position så har man egentlig en form for adskillelse.
Og der var i øvrigt noget andet - for nu har vi jo bare snakket rundt om det - for en vigtig ting i dette at bevæge sig dybere ind i hjertets dimensioner, kærlighedens indre dimensioner, det er også at bevæge sig ud over den form, blandt forskellige kærlighedsformer, som vi umiddelbart bedst kender, nemlig FØLELSER. Når kærlighed som en følelse kommer og går, hvad er der så? Det er derfor vi mennesker kan komme til at tro at vi mister kærligheden - vi tror at så har vi den og så mister vi den - men det er jo fordi vi på en måde er kommet til at tro på, eller forbinde den med, eller identificere os med FØLELSEN af kærlighed. Så når kærligheden ikke er en følelse, hvad er den så, dybere set?
Men hvis jeg forstår dig rigtigt, så er der ikke noget i vejen med følelsen, den er bare slet ikke det inderste -- måske er følelsen sådan en stråleglans der står rundt om kærligheden eller sådan noget - en slags indikator af at man er på sporet?
Ja, man kan sige at kærligheden kommer ind i vores oplevelsessfære som en følelse og så kan vi genkende den - det er ligesom en mere synlig eller mærkbar kvalitet, det er en klang eller en duft vi kan genkende. Men når den så forsvinder - den kommer og går jo - hvad er der så? Hvad er det for et fundament vi da står på?
Det er det primære: at opdage et virkeligt fundament - lade kærligheden vise vej ind i en dybere tillid til vores sande væsen.
Der er dybe indsigter omkring alle de her lag og veje i kærligheden, i bl.a. sufi-traditionen, og en af de ting vi kan gøre på højskolen er at tage et par sufi-digte og åbne dem sammen. Men uanset hvordan det former sig har jeg jo rigtig meget lyst til at gå ind der hvor vi er i nærværet sammen - og så tale om kærligheden derfra...